Zo geschiedde het… en niet anders - Reisverslag uit Ankara, Turkije van polaris - WaarBenJij.nu Zo geschiedde het… en niet anders - Reisverslag uit Ankara, Turkije van polaris - WaarBenJij.nu

Zo geschiedde het… en niet anders

Door: I.S.T.C. Polaris

02 Mei 2007 | Turkije, Ankara

Op 1 mei, de Dag van de Arbeid, was het ook voor ons weer hard werken geblazen.
Waar velen verzuimden aan het werk te gaan en besloten te gaan demonstreren, zaten wij om 9.30 uur al in de bus op weg naar het Güven-hastanesi. Dit bezoek bood ons de gelegenheid het ziekenhuis van twee kanten te bekijken. Waar de gehele groep een presentatie kreeg van (de eerste knappe) Turkse dames, besloot Rosanna de kwaliteit van de geleverde zorg te testen. Het ziekenhuis één van de oudste van Ankara, waar in alle vormen van zorg wordt voorzien behalve psychiatrie. Dit privéziekenhuis is gespecialiseerd in cardiovasculaire aandoeningen en gynaecologie.
Na de presentatie en een aantal aangename versnaperingen kregen wij een rondleiding door het ziekenhuis, waarbij een aantal van de diverse afdelingen aan de orde kwamen. Tevens kwamen we Rosanna op zeer sexy slofjes tegen. De kamers zagen er allen zeer goed uit; een viersterrenhotel was er niks bij.
Na een welverdiend en snel kopje koffie was het tijd de bus weer te betreden en op weg te gaan naar het hotel om daar te lunchen. Deze was helaas kwijt. Na enkele hongerige uren was de lunch eindelijk terecht en konden we lekker gaan smikkelen in de bus op weg naar het mausoleum van Atatürk.

Na een controle op explosieven en ander wapentuig konden we met de bus het complex oprijden. Ook hier waren de melkertbanen in de vorm van op z’n minst twee straatvegers per vierkante meter weer ruim vertegenwoordigd.
Na een lange wandeling langs de oprijlaan, alwaar wij volledig werden voorbereid op de grootheid van “onze leider” kwamen we aan op het geweldig grote plein waar ongeveer 15.000 mensen terecht konden om de laatste rustplaats van Mustafa Kemal te bezoeken.
Het bijbehorende museum indoctrineerde sommigen van ons zó dat zij overwogen Atatürk-oorbellen te kopen. Ook de panorama’s van verschillende veldslagen waren zo indrukwekkend dat sommigen moesten wegduiken voor overkomende vliegtuigen.
Toen we naderhand zaten bij te komen op de trappen waren de Atatürk-grappen niet van de lucht; voor meer info, zie Wist je dat…

Na een korte busrit kwamen we aan bij de grootste moskee van Turkije, de Kocatepe-moskee. De schoenen gingen uit, de mensen naar de grond van de lucht en de hoofddoekjes (of capuchons) werden weer omgebonden. We waren hier getuigen van het gebed, wat veel minder strak geregeld bleek te zijn dan de ons bekende (christelijke) diensten. Men kon naar believen in en uit lopen. Iedereen had dorst gekregen van de opgedane indrukken, zodat we gauw weer in de bus sprongen. Enkelen van ons gingen naar het hotel en anderen kozen voor een lekkere bak koffie in het bruisende stadcentrum van Ankara.
Na een ware zwerftocht op zoek naar hét restaurant kwamen we uiteindelijk terecht in een klein achterkamertje. Men was hier erg onder de indruk van Bengü, die spontaan een baan kreeg aangeboden. De indruk die ze achterliet werd nog groter door haar overtuiging dat frietjes en rijst hetzelfde zijn.

Na het diner, dat niet echt om over naar huis te schrijven was, keerde een deel van de groep terug naar het hotel om Liverpool-Chelsea te kijken, waar de rest zich met een meter bier in een onguur donker kroegje nestelde.
Uiteindelijk is iedereen, droog dan wel nat, veilig in zijn/haar warme bedje beland.

Wist u dat:
- Sanne denkt dat bussen in de file achteruit rijden?
- Martijn denkt dat je sneller opschiet als je toetert?
- Positivisme één van de belangrijkste geneugten des levens is?
- Arjan graag midden in de nacht wakker gemaakt wordt door natte dames?
- Hij daarna nachtmerries over knoflook heeft?
- Sanne en Hanneke door Turkse mannen gezoend zijn (Kees, Niek en Chris trouwens ook)?
- Kruidnagels onder je tong heerlijk zijn?
- Je voor 25 juttelcent een liedje kan aanvragen op de Turkse jukebox?
- Je voor het mausoleum prima een Atahurk kan maken?
- Arjan voor het slapen gaan een Atakurk gebruikt?
- Chris Jan Atasnurkt?
- De Melkertbanen worden verschaft via Atawork?
- Onze salades extra pittig worden gemaakt met Ataugurk?
- Alcoholisten in Turkije woorden aangezien voor Atalurk?

Quotes van de dag:
- Chantal: “Gaat het nou alweer over tieten?”
- Sanne: “Gaan we weer op die toer?”, “Welke toer?”, “Study Tour.”
- Niek: “Als die politie nou bij die demonstratie blijft, kunnen wij lekker voetballen in het park”.

Hanneke & Jozef Jan

• 02 Mei 2007 - 20:25

Hanneke Beem:

Fijn dat de gezondheidszorg goed is en mooi dat Rosanna zich als vrijwillig proefkonijn beschikbaar stelde!
    De foto van de moskee vinden wij prachtig. Groetjes vanuit Huissen.