Ankara is geen İstanbul, zo is Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van polaris - WaarBenJij.nu Ankara is geen İstanbul, zo is Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van polaris - WaarBenJij.nu

Ankara is geen İstanbul, zo is Ankara

Door: I.S.T.C. Polaris

01 Mei 2007 | Turkije, Ankara

Ankara is geen İstanbul, zo is Ankara

De eerste volledige dag in Ankara en wat voor een dag. Na een welverdıende nachtrust en een voedzaam ontbijt waren wij gereed om aan de twee bezoeken van vandaag te beginnen. Allereerst de delegatie van de Europese Unie. Mooı gebouw inclusief bowlingbaan en op loopafstand van de noodzakelijke en waarschijnlijk enige Starbucks in Ankara. Wel goed om te zien dat Ankara ook een wat gegoede buurt kent want het woord pauper lijkt voor deze stad te zijn uitgevonden, oost-duitsland is er niets bij.
Een Turkse medewerker van de EU delegatie, gespecialiseerd in bestuurskunde, verwelkomde ons in een ruime kamer met uitzicht over een groot deel van de stad. Hierna kwam de heer Dawson, dıplomaat voor de EU, uitleg geven over zijn functie, de relatie tussen de EU en Turkije, maar bovenal ook over de huidige politieke spanningen. Wat een spreker is die man, antwoorden kwamen niet altijd even snel en waren ten alle tijden politiek ongevoelig.
Na de EU-delegatıe een bezoek aan het episch centrum van de huidige politieke spanningen, de AK-Party, of Party for Justice and Development. Hoewel de buschauffeur dacht een uur onderweg te zullen zijn, waren we al binnen 10 minuten al aanwezig. Gelukkig hield de chairman for public relations en lid van het Turkse parlement een helder verhaal. Hij wist dat PSV kampioen was geworden (wat een ontknoping!) en feliciteerde ons met de koningin. Bovendien was deze man de eerste die in staat was de discussie over het secularisme goed samen te vatten: de AK partije wil abolute scheiding tussen kerk en staat, zoals in Nederland echter de anderen zijn van mening dat de staat ten alle tijden de controle over de religie moet behouden. De Turkse variant van het CDA wordt dus in feite in de Turkse politiek niet `vertrouwd`.
Na deze zware bevalling, heerlijk gegeten en de dag goed afgemaakt in een kroeg met live Turkse muziek. Wat een aardige mensen!

Groeten vanuit een prachtig Ankara,

Arjan en Niek

• 01 Mei 2007 - 18:15

Harold Beem:

Beste reislustige studenten,

We genieten van jullie verhalen en zijn blij dat jullie nu in het relatief rustige Ankara zijn. En wordt het CDA in Nederland wel vertrouwd of min of meer geacccepteerd als een voldongen feit?

• 01 Mei 2007 - 20:04

Rianne:

Hee Sjaan en reispartners,

Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen wist-je-datjes over Chantal te melden zijn... Mocht daar toch behoefte aan zijn dan moeten jullie het maar even laten weten ;)

• 01 Mei 2007 - 20:16

Arjan:

Natuurlijk wordt het CDA vertrouwd :) Het probleem is dat hier de discussie over secularisme heel rommelig is (in Ned trouwens ook). Er zijn zeg maar twee definities in omloop. De ene is de westerse die uitgaat van de gedachte dat geloof/levensbeschouwing vrij is, niet gecontroleerd wordt door de staat en als uitgangspunt mag worden genomen voor de ideeen van een politieke partij. In de 'Turkse' visie van secularisme wordt religie door de staat gecontroleerd. De AK partij is hier volgens ons tegen en streeft de westerse beleving van religie in de politiek na. Ze slagen er alleen niet in om dat goed in de media te brengen. Het Turkse leger speelt daar een grote rol in, denk ik. Iedere toenadering tot het Westen betekent immers direct machtsverlies voor het leger. Dus wanneer het leger zegt bang te zijn voor een islamitische president spelen ze in op een soort onderbuikgevoelens om hun eigen positie te versterken. De uitspraak van het Turks constitutioneel hof van vandaag staat waarschijnlijk niet helemaal los van beinvloeding door het leger.. best heel ernstig natuurlijk. Aan de andere kant, zo vertelde Bengu, heeft de presidentskandidaat van de AK partij ongeveer tien jaar geleden uitlatingen gedaan in de strekking van 'nu wordt turkije een islamitisch land en schaffen we het secularisme af'. Zo zijn er misschien nog wel meer nuances die wij (nog) niet kunnen aanbrengen maar over het algemeen zie ik geen reden om te AK partij te wantrouwen. Ze hebben in de laatste 4 jaar op allerlei terreinen een pro-europees beleid gevoerd en het idee van westers secularisme spreekt ons (ik hoop dat ik voor iedereen kan spreken) meer aan dan staatsgereguleerd secularisme.

groeten vanuit ankara,

• 01 Mei 2007 - 22:22

Edo:

Goed om te lezen dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben daar!

O, en JJ wat heeft feyenoord afgelopen weekend gedaan? :-P

Ik heb nog steeds geen foto's met de knuffels gezien! :-(

Jullie weten Istanboel wel in een goede staat achter te laten zeg! Ze zijn daar zelfs aan het rellen, alleen maar omdat jullie vertrokken zijn naar Ankara!

Veel plezier in Ankara en succes met 'studeren'!

• 02 Mei 2007 - 12:57

Anita:

Klinkt superinteressant allemaal, mooie periode om op bezoek te gaan! Groetjes!