DISK en de Ari's - Reisverslag uit Ankara, Turkije van polaris - WaarBenJij.nu DISK en de Ari's - Reisverslag uit Ankara, Turkije van polaris - WaarBenJij.nu

DISK en de Ari's

Door: I.S.T.C. Polaris

24 April 2007 | Turkije, Ankara

Beste lezer!

Vandaag was dan de eerste echte dag van onze STUDIEreis. Vanochtend is iedereen op tijd, ook Arjan, zijn bed uitgekomen om ons eerste bezoek te brengen aan DISK. Na een relaxte busrit in onze veel te grote bus kwamen we aan bij de enige linkse ‘labour union’ van Turkije. Een kort welkomstwoord van de general-secretary, onder het genot van twee sterke kopjes Turkse thee, gaf ons een kort overzicht van het ontstaan en ontwikkeling van de organisatie. Dit welkomstwoord en de andere presentaties werden overigens mogelijk gemaakt door de uitstekend vertalende Bengü.

De eerste spreker hield een presentatie over sociale welvaartsvoorzieningen op het gebied van de gezondheidszorg. Nooit geweten dat in de jaren ’60 werknemers in Turkije soms al op 38-jarige leeftijd met pensioen gingen! Hierna was er een presentatie van een man die als jurist meer gespecialiseerd was in de toepassing van regulering zoals de werkloosheidsuitkering. Zo moet je voor een werkloosheidsuitkering van 300 dagen, de afgelopen 3 jaar minstens 1080 dagen gewerkt hebben, dat zijn dus 15 vrije dagen in drie jaar tijd.

De door onze hostel geprepareerde lunches werden vervolgens smakelijk verorberd in de zon, naast een kruispunt en op slechts 1 minuut lopen van de Starbucks, waar we ongeveer 3 uur later pas achter zouden komen. Een kruispunt in Istanbul is als een goede film op vrijdag avond, met biertje er bij is het top entertainment.

Om twee uur werden we ontvangen bij de Ari movement, een NGO vergelijkbaar met een rotary en gericht op het tot stand brengen van een dialoog tussen verschillende landen op het gebied van veiligheid en economische ontwikkeling. Onder leiding van professor van de universiteit werd er in vogelvlucht een historische beschouwing gegeven van de ontwikkeling van de militaire positie van Turkije vanaf de Tweede Wereldoorlog, reuze interessant maar niet te volgen. Het nationalisme tierde welig en belette ons om kritische vragen te stellen. De drie ‘slaafjes’ (Hilde) van deze professor vingen alle kritische vragen tactvol op en zorgden voor een ietwat intimiderende sfeer. Deze mannen hadden niet begrepen dat ze zichzelf alleen maar ongeloofwaardiger maakten met teksten als ‘we are normal people, we are not monkeys’ .
Na afloop toch nog een lekker bakkie gedaan in de eerder genoemde Starbucks, eind goed al goed!

Na een korte opfris beurt in het hostel besloten we ons aan de eerste ‘individuele’ avondmaaltijd te beginnen. Met z’n allen zijn we dus op zoek gegaan en na een drie kwartier durende rondleiding door de banlieu’s van Istanbul vonden we een geschikt uitbater met bijbehorend eten. Hier bleek Rick toch te kunnen speechen en zo konden we met een goed gevoel aanvallen aan de pizza’s, mixed grills, kebab en vegetarische pasta’s. Uiteraard werd dit alles afgesloten met de bijna verkoop van alle dames aan een wat te gretige Turkse ober/glijer/mafkees/sukkel (doorhalen wat niet van toepassing is) voor een kudde kamelen. (light).

Namens de groep,

Iyi aksamlar,

Hilde en Niek

Actie van de dag:

Sanne die na een afdaling van 8 verdiepingen de laatste vier treden even over het hoofd zag en glijdend de laatste meters aflegde.

Quotes van de dag:

Chrisjan: ‘Bengu heeft best wel een lekker kontje, maar dan wel in de broek die ze vandaag aan had’.

Rosanna over Amy: ‘jij bent echt lelijk als je laptopt’

• 25 April 2007 - 09:03

Charlotte:

hallo Allemaal,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Volgens mij is het daar een enorm gezellig boel!
    Nog heel veel plezier en succes!
    Liefs Charlotte

• 25 April 2007 - 09:18

Melli:

He broertje,

Ziet er gezellig uit Kees. Staat je goed die bril. Heel veel succes en plezier

Pieter

• 25 April 2007 - 09:18

Edo:

Ik begin echt steeds meer jaloers op jullie te worden daar!
    Ik heb nog steeds geen foto's gezien van de bestuursknuffels! Passen jullie wel goed op ze?
    Hebben jullie ook nog kamelen gekocht? Of postzegelverzamelingen laten zien?
    Veel plezier daar en 'studeerze'!

Groeten namens het gehele Siriusbestuur dat nog in Enschede is (ik helemaal alleen :-( )

• 25 April 2007 - 14:34

Nicolet!:

Heyyy chantal!!
    had je nog een sms gestuurd ff om je hheell veel plezier te wensen :D hoop dat de eerste 2 nachten leuk waren!?
    heb je hheell veel te vertellen..;)
    haha
    liefs nicolet

• 25 April 2007 - 14:55

Dionne:

Hoi allemaal,

Mooie verhalen! Vooral die opmerkingen over de Starbucks komen me bekend voor; is dat dan bij elke studiereis hetzelfde?
    Wel 1 dingetje om te onthouden: "Als de lente komt, dan stuur ik jou: Tulpen uit Amsterdam"
    Geniet van alle mooie cultuur, de zon, gezelligheid en natuurlijk van de bedrijfsbezoeken:)

Succes!
    Dionne (huisgenoot Rick)

• 25 April 2007 - 17:32

Anita:

Ziet er super uit allemaal! Leuke verhalen en mooie foto's. We willen nog wel graag een foto van Rick en Chris in 1 bed! ;)

Geniet er maar van (lekker in pak in de zon en de Starbucks inderdaad!)

Groetjes,
    Anita (nog een huisgenoot van Rick)

• 25 April 2007 - 20:40

Maj-Britt:

Ik begrijp dus dat jullie daar koffie drinken, aapjes kijken en kebab eten?

Waar kan ik dat boeken, zo'n vakantie waar je ECTS voor krijgt?

Groetjes, Maj-Britt